Saturday 29 June 2013

     Bab 4: Aizril dan Syahmina

Pagi itu,Arisa pergi ke sekolah dengan mata yang sembap.Jannah yang sedang menyusun bukunya di meja terkejut!
  “Weyh,apasal dengan mata kau tu?” Jannah bertanya.
  Arisa menggeleng kepala.Dia meletakkan kepalanya di atas meja. Selang beberapa minit,Faris pula melangkah masuk ke kelas.Jannah memanggil namanya.
  “Apa dia?”
  “Kenapa dengan Arisa?”
  “Biarkan je dia tu.”kata Faris sambil memandang kearah Arisa.Hmm.....
  “Tapi....”
  “Mesti dia ditimpa nasib malang lagi? Kan aku dah kata yang dia tu malang.” Faris sengaja menguatkan suara.
  “Oi! Sesuka hati je kata aku ni malang! Mulut celupar betul.” balas Arisa.Arisa merenung tajam kearah Faris.
  Faris tersenyum.’Nampaknya dia ok.’ Faris menarik nafas lega.
Faris mendekati Arisa


  “Apa yang kau nak?”
  “Apa yang kau nak buat lepas ni?”
  “Tentang apa?”
  “Aizril.”
  “Aku dah putus asa.”
  “Ha? Kenapa?”
  Arisa mengeluh perlahan.”Aku takkan kacau mereka.Kalau Aizril dah suka pada Syahmina, aku tak boleh paksa dia suka aku pula. Kalau boleh, aku nak lupakan dia.”
 “Faris..”
  “Hmm?”
  “Pujuk aku.”
  “Crying doesn’t mean that you’re weak, but it shows that you’re strong enough to let it go.”
  “Dari mana kau dapat ayat tu?”
  “Ayat ni aku hasilkan sendiri. Kata-kata yang aku percaya.” Faris tersenyum.
Arisa turut tersenyum. Loceng sekolah berbunyi, menandakan bermulanya persekolahan.Faris menarik semula kerusinya ke tempat asal. Arisa mengeluarkan buku tulisnya. Jannah memegang bahu Arisa.
  “Kau betul-betul dah ok?” tanya Jannah.
  “Apa?”
  “Faris dah cerita pada aku fasal semalam.”
  “Oh.”
  “Jadi?”
  Arisa tersenyum sekali lagi. “Aku ok. Lagipun Faris dah pujuk aku. Jangan risau.”
  “Ok. Kau nak rehat kat mana nanti?”
  “Aku kena pergi jumpa seseorang.”
  “Siapa?”
  “Aizril.”

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

KRIIIIIIIING!!!!!!!!!!!!!!
Loceng menandakan waktu rehat berdering.Arisa terus keluar dari kelas tanpa menghiraukan sesiapa.Dia menaiki tangga hingga ke tingkat 3.Dia ternampak Aizril yang sedang bangun tempat duduknya.Kebetulan pula pada waktu itu kelas Aizril kosong,jadi bolehlah Arisa masuk ke kelas Aizril dengan senang hati.
  “Oh.Arisa.Ada apa?” tanya Aizril sebaik saja ternampak Arisa sedang berdiri di belakangnya.
  “Saya nak tolong awak dapatkan Syahmina.”
  “APA?!” Aizril terkejut. Dia memandang wajah Arisa tanpa berkelip.
  “Saya serius.”
  “ Tapi..kenapa...tiba-tiba je?”
  “Saya ada sebab tersendiri.Jadi?”
  “Saya tak kisah..tapi boleh ke? Syahmina tu keras kepala sikit.”
  “Kita bicang fasal tu nanti. Saya kena balik ke kelas.Waktu rehat pun dah nak habis. Jumpa lagi.” Arisa melangkah keluar.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
  “Pertandingan origami?” tanya Arisa sambil menghirup air kotak.Guru yang mengajar mereka tidak hadir jadi mereka bebas melakukan apa saja mereka mahukan.
  “Em! Aku dah masukkan nama kau denga Faris dalam pertandingan tu.” jawab Jannah sambil menelan sebiji gula-gula Mentos.
  “APA?! Aku mana reti buat origami?!” Arisa memprotes.
  “Ala..belajar la. Apa susah? Lagipun aku pun sertai pertandingan tu jugak. Pelajar yang ingin menyertai pertanding perlukan ‘partner’. Aku ‘partner’ dengan Syahirah. Kau pula aku gandingkan dengan Faris. Hadiah dia lumayan tau!”
  “Sejak bila kau suka pada duit?”
  “Sejak aku perlukan duit tu untuk membeli buku rujukan. Kalau kita berdua masuk,peluang untuk menang adalah tinggi.”
  “Saya dah agak! Tapi dari mana aku dengan Faris nak belajar buat origami?”
Faris menyampuk. “Naim pandai buat origami. Boleh minta tolong dia ajarkan.”
  “Naim? Maksud kau..Amir Naim? Mamat jambu tu?” tanya Arisa dengan muka terkejut.
  “Jambu? Dia jambu ke?” muka Faris berkerut.
  “Hello! Awak tak tengok ke cara dia bercakap? Pengunaan ‘You-You dengan I-I!”
  “Tapi kalau dia jambu, macam mana dia boleh masuk pertandingan kawad kaki? Siap masuk peringkat kebangsaan.”
  “Ada orang sebut nama I  ke? I tahulah yang I ni popular. Janganlah sebut-sebut  nama I.” Satu suara menyampuk sebelum Arisa membalas kata-kata Faris. Arisa menoleh. AMIR NAIM!
  “Naim, panjang umur. Kitaorang baru cakap fasal kau.” Faris menegur Naim dengan mesra.
  “I tahu. Semua orang suka cakap fasal I.” Naim membalas dengan nada menjengkelkan.
Arisa menepuk dahi. ’Sakit jantung la aku kalau macam ni!’
  “Naim, aku nak minta tolong boleh?” Fais bertanya.
Naim mengangguk.” Apa yang I boleh tolong?”
  “Tolong ajar aku dengan Arisa macam mana buat origami.”
  “Oh. No problem. Petang ni mula. Boleh?”
  “Boleh. Thanks, Naim.”
  “You’re welcome.”
Arisa memandang kearah Jannah. Jannah mengangkat bahu.
  “Naim, kau kan hebat dalam membuat origami. Kenapa tak masuk?” tanya Arisa.
  “I ni terlalu hebat.Kalau I masuk, mesti semua orang akan berputus asa lepas tengok kehebatan I.” jawab Naim dengan selamba.
  “Aku nak ambil udara segar..” Arisa bangun dari tempat duduknya dan menuju kearah pintu kelas.Dia memulas tombol pintu dan menariknya.Sebaik saja Arisa melangkah setapak,tiba-tiba dia terlanggar seseorang.Arisa menggosok kepalanya yang pedih.
  “M-Maafkan saya. Saya tak sengaja.” kata Arisa sambil bangun dari lantai.
  “Tak apa.”
  “Syahmina?”
Arisa memandang tepat pada wajah Syahmina.Syahmina berpaling.Syahmina mula melangkah tapi Arisa menarik tangan Syahmina.
  “Apa?”
  “Awak...ada simpan perasaan pada Aizril, kan?” tanya Arisau,ragu-ragu.
  “Apa yang awak cakapkan ni? Jangan mengarut.” Syahmina meninggalkan Arisa berseorangan.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Petang itu, Arisa dan Faris bergerak ke pepustakaan sekolah mereka. Sebaik sahaja mereka berdua masuk, mereka ternampak Naim sedang duduk bersila di atas lantai dengan sebuah beg  berisi dengan kertas A4 yang berwarna-warni. Mereka menghampiri Naim.
  “Kenapa nak buat kat perpustakaan? Kenapa tak buat kat kelas?” Arisa bertanya sambil mengambil tempat bersebelahan dengan Naim.
  “Kat kelas tak ada air-cond. Kat sini ada. I tak suka duduk dalam panas.” jawab Naim sambil menghulurkan sekeping kertas kepada Faris. Kemudian dia  menghulurkan satu kertas kepada Arisa.
  “Hari ini I akan ajar korang macam mana nak buat origami katak. Korang dah tahu cara nak buat origami kapal dengan kapal terbang, kan?”
Faris dan Arisa mengganguk.
  “Bagus! Sekarang,lipat kertas tu kepada dua.” arah Naim. Arisa dan Faris mengikut arahan yang diberikan.
Selepas 5 minit berlalu, akhirnya Faris dan Arisa berjaya menyiapkan origami mereka.Naim menepuk tangan.
  “Korang memang cepat belajar! Ok, lepas ni kita belajar buat burung pulak. Ambil lagi satu kertas.”
Kali kedua, hanya Faris berjaya menyiapkan origami burungnya. Kertas Arisa menjadi lunyai selepas berkali-kali dilipat.
  “Apalah you ni. Tu tak tahu nak buat.” Naim merungut.
  “Maaf.”
  “Hmm. Tak apa, biar I tunjuk lagi lagi sekali.” Naim mendekatkan dirinya dengan Arisa supaya Arisa dapat melihat cara melipat origami dengan lebih teliti. Faris berasa tak senang hati.’ Dekatnya diorang..’
  “Buat macam ni..lepas tu lipat bahagian kanan jadi tiga segi.” Naim menunjukkan cara melipat dengan betul.
  “Oh..”
  “Korang...perpustakaan dah nak tutup ni.” Faris bersuara. Naim menoleh.
  “Apa yang you mengarut ni? Kita ada masa lagi setengah jam sebelum ianya ditutup.” bidas Naim.
  “I-Itu..aku...”
  “Oklah, I faham. Jom balik.” Naim menarik beg galasnya. Arisa memungut semua kertas-kartas yang bertaburan dan membuangnya ke dalam tong sampah. Mereka bertiga keluar selepas selesai mengemas.
  “Aku kena cepat! Aku pergi dulu, ya?” Arisa terus berlari menuruni tangga.Faris dan Naim bergerak ke pintu pagar sekolah.
  “Jealous?” Naim memandang wajah Faris. Faris hanya mendiamkan diri.
  “Hmph. Don’t worry. She’s not my type. I like her, but just as a friend.”  Naim meneruskan kata-katanya.
  “Macam mana kau tahu?”
  “I can read people’s expression.Simple.It’s obvious” Naim melambai tangan sambil meninggalkan Faris.
Faris bertinggung.Dia menekup muka. “Argh! Nampak sangat ke aku ni jealous?!”

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Keesokan harinya adalah hari Sabtu. Arisa menelefon Aizril untuk bertemunya di Kafe Pudina. Pengasas Kafe Pudina adalah Encik Syarifuddin. Beliau merupakan rakan kongsi Encik Syafiq iaitu ayah kepada Arisa. Encik Syarifuddin juga dikenali sebagai Pakcik Pudin. Encik Syarifuddin  mengatakan bahawa beliau menamakan kafenya ‘Pudina’ kerana beliau suka makan pudina.
  “Assalamualaikum,pakcik.” Arisa menyapa Encik Syarifuddin dengan mesra.
  “Oh,kamu Arisa. Siapa budak lelaki yang berdiri sebelah kamu tu?” tanya Encik Syarifuddin.
  “Ini Aizril. Satu tingkatan dengan saya. Kami datang sini sebab nak bincang fasal sesuatu.”
  Aizril bersalaman dengan Encik Syarifuddin. Encik Syarifuddin tersenyum.
  “Duduklah dulu. Pakcik ambilkan air. Hari ni pakcik belanja. Bukan senang nak tengok Arisa datang ke kafe ni.” Encik Syarifuddin berjalan menuju ke dapur.
  “Terima kasih.” Arisa melaung dari jauh.
  “Jadi, kenapa awak nak jumpa saya?” Aizril bersuara.
  “Saya ada idea macam mana nak bagi Syahmina mengaku yang dia sukakan awak.”
  “Macam mana?!”
  “Sebelum tu, saya ada satu soalan.”
  “Apa dia?”
  “Kalau kita berjaya buat dia mengaku,selepas tu....awak nak buat apa?”
  “Maksud awak? Saya tak faham.”
  “Seandainya dia kata dia suka awak jugak, awak nak buat apa? Jadikan dia sebagai kekasih awak?”
  “Tak.”
  “Apa yang awak nak buat?”
  “Saya akan suruh dia tunggu saya untuk beberapa tahun lagi. Kemudian,saya akan melamar dia.” Aizril menjawab dengan muka yang serius.

 Arisa tersenyum. Aizril membalas senyuman Arisa. Encik Syarifuddin berjalan kearah meja mereka. Encik Syarifuddin menghidangkan mereka dengan teh pudina dan kek vanilla.
  “Maaflah lambat. Pakcik sibuk sikit. Pakcik tak dapat layan kamu.” kata Encik Syarifuddin sambil mengambil dulang dari meja.
  “Tak apalah pakcik. Kami tahu pakcik sibuk.”
  “Kalau macam tu, pakcik minta diri dahulu.” Encik Syarifuddin berjalan masuk ke dalam dapur.
Arisa memerhatikan tingkah laku Encik Syarifuddin sebelum mengalihkan pandangan kepada Aizril.
  “Nah, tengok ni.” Arisa menghulurkan sekeping kertas kepada Aizril. Aizril menyambutnya dan membacanya.
  “Awak ni biar betul!” Aizril tercengang.
  “Awak sendiri yang kata yang Syahmina tu keras kepala. Jadi, saya kena guna teknik provokasi untuk menjayakan rancangan kita.
  “Tapi.....”
  “Kita akan laksanakan rancangan kita lagi 2 minggu.”
  “Kenapa kena buat lagi dua minggu?”
  “Saya ada pertandingan origami. Pertandingan tu Jumaat depan. Saya pun belum mahir buat origami.” jawab Arisa sambil menyuap kek vanilla ke dalam mulutnya.
  “Oh.”
   “Jangan risau,kita mesti berjaya!”
  Aizril mengangguk. Dia menghirup teh pudina itu dengan berhati-hati.
  “Sedap.” komen Aizril.
  “Pakcik Pudin punya teh pudina memang sedap.”

  Aizril menghirup air sekali lagi. ’Menyegarkan.’

No comments:

Post a Comment