Sunday 23 June 2013

Bab 3

    Bab 3:Rahsia dan rancangan

Syahmina mengambil buku latihan sejarah dari dalam begnya. Dia duduk diatas katilnya sambil bersila.Tiba-tiba telefon bimbitnya mengeluarkan nada dering lagu ‘Bayangan gurauan.’

                                  ~Di dalam jaga, ku tercari-cari.~
                                   Di dalam tidur termimpi-mimpi
                                  Siapakah gadis misteri...?


    “Assalamualaikum,ni siapa?” Syahmina bertanya. ’Siapa yang kacau aku ni? Baru nak study..’
    “Wa’alaikumussalam, ni saya Aizril.”
    “Awak lagi? Tolong jangan kacau saya la.”
    “Kejap,kejap. Saya cuma nak tanya sesuatu pada awak.”
    “Apa dia?”
    “Betul awak langsung tak ada perasaan pada saya? Sikit pun?” tanya Aizril,seolah-olah merayu.
  Syahmina terdiam.’Aku pun suka dia juga.. Tapi,aku  nak pentingkan pelajaran dulu.’
    “Tak! Saya tak suka pun pada awak! Dan saya..takkan pernah suka pada awak.” tegas Syahmina.
    “ Saya takkan berputus asa. Saya akan paksa awak untuk cakap yang awak sukakan saya.” Aizril nekad.

Tut.......Tut..........Tut.... Panggilan telah dimatikan. Syahmina mengeluh. ‘Cukup-cukuplah tu.’
Syahmina mengalihkan pandangannya. Dia ternampak satu surat yang terletak pada hujung katilnya.
Syahmina membuka surat itu lalu membacanya.

Puan Azahriyah,
     Anda diminta untuk menjelaskan hutang sewa rumah anda yang bernilai sebanyak RM450.
  Anda tidak melunaskan hutang anda selama 2 bulan.Oleh itu,kami berharap agar Puan             Azahriyah dapat melunaskannnya dengan segera.
                                                                                                     Sekian,terima kasih.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Jannah sedang duduk di salah satu kerusi di kedai Baskin Robins. Sementara menunggu, Jannah mengeluarkan buku rujukan Biologi lalu membacanya.
  “Sorry,terlambat.” Satu suara menyapa Jannah. Jannah mengangguk.
  “Tak kisah. Duduklah.”
   “ Jadi, kenapa kau nak jumpa dengan aku?” Faris mengangkat kening.
  “Aku nak tanya satu soalan.” Jannah menutup buku Biologinya.
  “Apa dia?”
  “Kau betul-betul nak tolong Arisa ke?”
  “Mestilah. Kalau tak, aku takkan setuju.”
  “Walaupun kau akan terluka? kau sanggup?”
  “Asalkan orang yang aku sayang bahagia, aku tak kisah.”
 ”Betul? Kau pasti?”
Faris tersenyum..Dia mengangguk. Jannah mengeluh.
  “Aku harap kau takkan menyesal.”
  “Jangan risau. Aku hanya akan rasa menyesal kalau aku tak tolong dia.”
  “Suka hati kaulah. Alang-alang kita dah ada kat sini,jom makan.” Jannah berjalan ke kaunter.
“Emm.”
Petang itu,mereka berdua bersembang mengenai pelajaran dan mengenai memori mereka ketika sekolah rendah.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Aizril mengatur langkah ke sekitar taman permainan berdekatan dengan rumahnya.Kecewa.Dia kecewa.Aizril duduk di salah satu buaian yang terletak di situ.Aizril memerhatikan sekumpulan kanak-kanak yang sedang seronok bermain.

  “Aizril?”
  Aizril tersentak dari lamunannya.Aizril mengangkat muka.Arisa sedang tersenyum padanya.
  “Oh,Arisa. Apa yang awak buat kat sini?”
  “Saja jalan-jalan.Awak nampak murung.Kenapa?”
  “Tak ada apa-apalah.”
  “Awak ceritalah masalah awak pada saya. Mungkin saya boleh tolong.”
  “Kenal dengan Syahmina?”
  “Err....kenal. Kenapa?” Arisa teringat kembali pada peristiwa di kantin sekolah itu.
  “Tulah punca masalah saya.”
  “Maksud awak?” Arisa mengangkat kening..
  “Nantilah saya beritahu awak...”
  “Ok.”
  Arisa memandang tepat pada wajah Aizril.Aizril menyedari tingkah laku Arisa,tersenyum. Arisa terdiam. Pipinya merona merah. Dia mengalihkan mukanya dari pandangan Aizril.’Apasal hati aku berdebar-debar pula ni?! Relaks,Arisa.Relaks.’
  “Jom pergi kedai serbaneka kejap.Ada barang yang nak saya beli.” ajak Aizril. Arisa dan Aizril bangun lalu berjalan anak ke kedai yang berdekatan.Aizril membuka pintu peti sejuk yang menyimpan minuman berkarbonat. Kemudian dia menghulurkan setin air Revive kepada Arisa.Arisa tercengang.
  “Kenapa bagi kat saya?”
  “Tanda maaf saya fasal kejadian hari tu.”
  “Eh,tak apalah. Saya tak kisah. Lupakan je fasal kejadian tu.”

Aizril mendekatkan dirinya pada Arisa. Arisa terkejut.

  “Tak bolehkah awak terima je dengan senyuman? Ambil jelah, kalau awak tak ambil......Saya akan rasa bersalah nanti.”
Arisa menundukkan muka. “Terima kasih.”

Aizril dan Arisa berbalas senyuman. Tanpa disangka, Syahmina terlihat kemesraan mereka berdua kerana ketika itu Syahmina turut berada di dalam kedai yang sama. Syahmina memerhatikan tingkah laku mereka selama beberapa minit.Aizril menoleh pandangannya ke belakang dan ternampak Syahmina sedang berdiri berhampiran dengan mereka berdua.
  “Syahmina.” Aizril memanggil nama Syahmina sambil berjalan kearah Syahmina.
  “Awak kata awak suka saya....tapi awak masih keluar dengan perempuan lain?” Syahmina berpaling.
  “Awak beritahu saya yang awak tak suka saya. Jadi,suka hati sayalah kalau nak keluar dengan perempuan lain.” kata-kata Aizril membuatkan hati Syahmina retak.

Syahmina terdiam. Dia kemudian meluru ke pintu depan kedai dan menolak pintu itu.Arisa yang kebetulan sedang berdiri di sebelah pintu masuk memandang sekilas pada Syahmina dan ternampak beberapa titis airmata  jatuh dari tubir mata Syahmina.

  “Kenapa dengan Syahmina?” tanya Arisa apabila Aizril bergerak ke kaunter untuk membayar harga air tersebut.
  Aizril tidak menjawab. Arisa mengangkat muka lalu ternampak ekspresi muka Aizril.Di saat itu, wajah Aizril menunjukkan perasaan sedih dan menyesal. Aizril menghulurkan RM5 kepada penjaga kaunter. Mereka berjalan keluar. Aizril mengatakan bahawa dia ingin menghantar Arisa pulang kerana hari hampir senja.
 
“Awak....suka Syahmina?” tanya Arisa yang sedang  menundukkan muka.
  “Ya.” jawab Aizril dengan yakin.
  Jawapan Aizril menyentap tangkai jantung Arisa. Arisa terdiam.Kenapa...dada aku rasa berat?
  “Awak betul-betul suka dia?” Arisa memberanikan diri untuk mengangkat muka.
  “Saya suka dia sekarang dan selamanya.”

Arisa terkesima.’ Dia.... betul-betul sukakan Syahmina.’
 Mereka berdua telah sampai di hadapan pintu rumah Arisa. Arisa mengucapkan terima kasih dan melambaikan tangannya sambil tersenyum. Dia kemudian menutup pintu rumah dan bersandar di belakangnya.
‘Dia suka orang lain.Dia suka orang lain.’ Arisa mengulang kata-kata itu dalam hatinya. Entah kenapa dada aku rasa sesak.’
Tiba-tiba telefon bimbit Arisa berdering. Arisa mengangkat panggilan itu tapi dia tidak bersuara.
  “Arisa?” suara Faris menjengah gegendang telinga Arisa.
  “F-Faris?”
   “Kau ok?”
  Arisa mengetap bibir. Dia ingin menangis. Suara Arisa bergetar.
  “A-Aizril s-suka o-orang l-lain....”

  Faris terdiam.Faris menutup mata kemudian membukannya semula.

  “Kau boleh menangis. Aku ada kat sini. Aku akan sentiasa berada di sisi kau. Kau tak berseorangan.”
Akhirnya Arisa menitiskan air mata.Dia menangis teresak-esak. Dia tak dapat menahan perasaannya.
  “Aku suka dia! Aku betul-betul suka dia! Suka sangat!”
  “...Aku faham..” 
Arisa terus menangis.Faris yang sedang berada dalam talian hanya mendiamkan diri. Dia tidak memutuskan talian walaupun sudah hampir 1 jam Arisa menangis.
  “Arisa.....dah habis menangis?”
  “Em.” Arisa mengelap air matanya dengan lengan baju.
  “Kalau macam tu, aku nak matikan telefon. Lagipun waktu Maghrib dah masuk.”
  “Faris.”
  “Ya ?”

  “Terima kasih.”

2 comments:

  1. Ada sikit silly mistake, tang penggunaan kata ganiti diri... Dialog antara Jannah dan Faris, sepatutnya 'aku kau' tapi kekadang terjumpa gak 'aku awak'... Mungkin tak sengaja kot...

    Pasal kenapa Arisa suka kat Aizril... Macam ada kurang sikit la, sebab dia 'prince charming' je ke? Rasanya Leen boleh cover lagi pasal tu, buat back story macam kenapa 'prince charming' tu ada makna besar pada Arisa, (ada dah sikit dalam bab 1, tapi kalau ada lagi tambahan akan jadi lebih firm sebab Arisa suka kat Aizrl)... Takkan sebab dia selamatkan Arisa time jatuh pokok tu je?

    Lain2 ok, pergerakan plot pun lancar, tak cepat tak lambat... Rasanya itu je kot takat ni...

    Btw sis, kita 'aku kau' je la... Senang sikit nak sembang...

    Teruskan mengarang... You're doing great...
    ~M@5t3r Oyashiro-sama~

    ReplyDelete
  2. Thanks to ~M@5t3r Oyashiro-sama~
    atas komen anda..Jasamu ku hargai.. :)

    ReplyDelete